Širdį draskančius vaizdus ir garsus pastarosiomis dienomis galima pamatyti ir išgirsti prie geležinkelio tilto per Šyšą ties Verdaine. Vyksta apie 1875 m. statyto tilto, įtraukto į kultūros vertybių registrą (unikalus kodas 4838), penkiaarkio, sumūryto iš plytų ir akmenų, rekonstrukcijos darbai.
Šis apie 135 metų senumo technikos paveldo statinys buvo ir yra viena iš Šilutės kraštovaizdžio puošmenų. Šio tilto vaizdai puikuojasi prieškario ir šių dienų atvirukuose.
Viskas suprantama: po daugiau nei šimtmečio eksploatacijos tiltas nebegali atlaikyti tokių didelių apkrovų, nes ir traukinių svoriai, ir greičiai nebe tokie, kaip prieš šimtą metų. Kad ir kiek ramintų paveldosaugininkai ar tilto rekonstrukcijos darbus vykdančios įmonės vykdytojas, kad tiltas po rekonstrukcijos išoriškai nepasikeis, tačiau jautresnių nervų stebėtojui išties nelengva žiūrėti, kaip pneumatiniais kūjais be skrupulų trupinami tilto viduriai, kaip senasis mūras verčiamas žemyn ir sustumiamas į nereikalingų statybinių atliekų krūvas.
Aišku, specialistams geriau žinoti, kaip įmontuoti senojo tilto viduje gelžbetonines sijas, tačiau neapleidžia nuojauta, ar nebus užsimota per smarkiai. Pas mus juk taip jau tapo įprasta. Ar išties nebuvo įmanoma viską atlikti su mažesniais nuostoliais tilto autentiškumui? Ar tai nebus vien muliažas? Išvaizdą, arba tiksliau, išlaikytą vien tik tilto apvalkalą vargu ar begalėsime vadinti technikos paminklu.
Kitas klausimas, jei jau smūginiais gręžtuvais ir kūjais išvertė tilto vidurius laukan, tai ar buvo kas nors, kas užfiksavo aną autentišką konstrukciją, atliko ardymo darbų kvalifikuotą priežiūrą ir pan.? Ar tikrai buvo rastas pats geriausias kompromisas tarp tilto pritaikymo tolesniam funkcionalumui ir autentiškumo išsaugojimo?
P.S. Beje, rekonstrukcijos darbus vykdę darbininkai nebuvo patenkinti išvydę mane su kamera ir fotoaparatu. Teko išgirsti ir repliką “čiortavyj paparaci”. Kažin kodėl taip baiminamasi objektyvų?
Darius Barasa
Dariaus Barasos nuotr.
Filmuotos medžiagos nuoroda:
http://www.youtube.com/watch?v=BYWUQYh3wC4
Svarstytinas. O kaip tu manai? 8 7
Patinkantis. Įvertink komentarą: 8 0
Patinkantis. Įvertink komentarą: 7 2
Patinkantis. Įvertink komentarą: 17 2
Nemėgstamas. Įvertink komentarą: 4 11
Patinkantis. Įvertink komentarą: 16 1
Projektą derinusi minėto KVAD padalinio vyr. specialistė Audronė Puzonienė sakė, kad sutikti su tilto konstrukcijos pakeitimu teko dėl to, jog senesnė konstrukcija, kad ir restauruota, jau nebeatitiktų šiuolaikinių tokio svarbaus statinio reikalavimų. Traukinių svoriai ir greičiai žymiai pasikeitė, palyginti su prieš šimtą metų čia važinėjusiais traukiniais. Ji pasakojo, kad norėta išreikalauti, kad statybininkai atstatytų sovietmečiu nugriautą vienos pusės tilto turėklą. Tačiau ir to nepavyko išsikovoti, nes pasikeitė vagonų parametrai ir, atstačius turėklą, traukiniai nebetilptų.
Svarstytinas. O kaip tu manai? 7 5
Patinkantis. Įvertink komentarą: 12 2
Patinkantis. Įvertink komentarą: 5 0