Sekite m?s? naujienas feisbuke
Drabužiai iš gamtos
                             Saulės ir žemės energetika, UAB "Bera Lt", Lietuvininkų 30, Šilutė, tel. 8 645 42747                             

Z. Balčytis: Kaip sustabdyti šalies ritimąsi pakalnėn?

Publikuota: 2011 gegužės 17 Kategorija: Nuo'monės

Didžiąją laiko dalį skiriant veiklai Europos Parlamente, neretai tenka daugiausiai iš žiniasklaidos susidaryti nuomonę apie nūdienos aktualijas.

Reikia pripažinti, kad dabartinės vyriausybės pozicija viešojoje erdvėje yra tvirta: ekonomika atsigauna, investicijos ateina, sunkumai praeina – į tokį teiginį būtų galima sutraukti vyriausybinių žinių srauto turinį.

Praėjusią savaitę visuomeninės tarybos susirinkime Lietuvos socialinių tyrimų centro Darbo ir socialinių tyrimų instituto vadovas Prof. dr. (HP) Boguslavas Gruževskis pristatė įvairius statistinius duomenis, kurie rodo mūsų šalies socialinę padėtį. Profesoriaus pateikti duomenys verčia sunerimti – Lietuvos žmonių socialinė padėtis yra labai sunki, o skurdo rizikos zonoje yra atsidūrusi netgi visuomenės pagrindą sudarantį šeima, kurioje yra abu tėvai ir du vaikai.

Nesiimsiu perteikinėti visų B. Gruževskio pateiktų skaičių ir faktų, išskirsiu tik, mano nuomone, svarbiausius – geriausiai iliustruojančius esama socialinę būklę.

Emigracijos mastai nuo 2006 m. išaugo maždaug trigubai, oficialiais duomenimis 2004-2010 m. šalį paliko apie 277 tūkst. žmonių. Kaip žinome, daugiausiai emigruoja jauni, darbingo amžiaus asmenys.

Užimtumo lygis, kuris yra svarbesnis rodiklis nei nedarbo lygis, Lietuvoje sumažėjo nuo 64,9 proc. 2007 m. iki 56,8 proc. 2010 m. Tai vienas žemiausių rodiklių ES. Pagal nedarbo lygį taip pat esame vieni iš Europos „lyderių“, o jaunų žmonių nedarbas 2010 m. sudarė net 35,1 proc.

2010 m. darbo biržoje iš maždaug 40 tūkst. visų absolventų registravosi tik 24 tūskt.. Kiek iš likusių 16 tūkst. Emigravo, galime tik spėti. Stebina ir tai, kad bedarbių skaičiui išaugus nuo maždaug 95 tūkst. 2008 m. iki 307 tūkts. 2010 m., bedarbio pašalpų gavėjų skaičius padidėjo nuo 32 iki 68 tūkst. Tai rodo, kad valstybė nusišalina nuo įsipareigojimų, o piliečiai prarandą socialinį draudimą.

Dar vienas skurdžios visuomenės rodiklis – išlaidos maistui. Lietuvoje 33 proc. pajamų išleidžiama maisto produktams, tuo tarpu ES vidurkis – 16,8 proc. Labiausiai liūdina tai, kad tarp socialių pašalpų gavėjų 2010 m. labiausiai išaugo pilnų šeimų skaičius (2 suaugę ir 1-2 vaikai). O tai juk yra tradicinė šeima – visuomenės pagrindas.

Jeigu tokios tendencijos išliks, mūsų šalies ir jos visuomenės laukia labai niūri perspektyva. Ar yra receptų, kaip situaciją keisti, kaip stabdyti neigiamus reiškinius ir paskatinti socialinį progresą? Mano nuomone, pirmiausia turi būti sugrąžintas piliečių pasitikėjimas savo valstybe. Tačiau tai neįvyks, jeigu ir toliau bus nepaisoma socialinio teisingumo principų.

Darbo ir socialinių tyrimų instituto vadovo nuomone, ūkio raida turi būti orientuojama į užimtumo augimą. Ekonomikos pakilimo laikotarpiu daugiau darbo vietų sukuria verslas, tačiau ekonomikai traukiantis didelė dalis žmonių prarandą darbą, todėl reikia kurti socialinius – ekonominius saugiklius, kurie „suminkštintų“ taip vadinamą nusileidimą.

Dabartinės krizės duobėje įsukti šalies ekonomiką galėjo daugiabučių namų renovacijos programa, tačiau taip ir nebuvo pasiūlyta reali ekonominė paskata, kuri motyvuotų gyventojus investicijoms į ekonomiškesnį – šiltesnį būstą.

Emigracijos priežastis nėra vien didesnis atlyginimas turtingesnėse šalyse. Ekonomikos pakilimo laikotarpiu iki 2008 m. emigracijos mastai buvo žymiai mažesni, nors atlyginimų atotrūkis ir tuomet buvo juntamas. Tačiau tuomet žmonės turėjo galimybių užsidirbti Lietuvoje ir, labai svarbu, tikėjo šalies perspektyva.

Nemanau, kad emigrantus sugrąžins įvairios informacinės kampanijos. Reikia priimti konkrečius sprendimus, daryti realius pokyčius ir kurti geresnes ūkinės veiklos ir gyvenimo sąlygas. Reikia susitaikyti su mintimi, kad jau šiandien mūsų valstybė turi konkuruoti su kitomis valstybėmis dėl brangiausio resurso – žmogiškųjų išteklių.

Turi būti paskata imtis verslo. Jeigu nėra galimybių suteikti lengvatinę paskolą veiklos pradžiai, supaprastinkime procedūras, naikinkime perteklinį reglamentavimą. Stenkimės žmogui padėti: jei klysta – suteikti galimybę pasitaisyti, o ne ieškoti spragų prie ko prikibti ar kaip nubausti.

„Meškos paslaugą“ Lietuvos perspektyvai padarė strimgalviais prastumta neoliberalizmo idėjomis paremta švietimo reforma, kuri mūsų aukštąjį mokslą pavertė nepatraukliu net mūsų piliečiams. Gabiausias ir aktyviausias jaunimas (pabrėžiu, – ne labiausiai pasiturintis) išvyksta studijuoti svetur – taip prarandamas ryšis su perspektyviausia jaunąja karta, nualinama valstybės žmogiškojo kapitalo kokybė.

Tokių gilių problemų sprendimams reikalingi finansiniai ištekliai, tačiau ir didesnės finansinės galimybės nepadės išspręsti visuomenės problemų, jeigu nebus socialiai atsakingo valdžios mastymo bei veikimo. Reikia tikėtis, kad pasimokę iš savo klaidų ir pasisėmę patirties iš kitų šalių, sugebėsime savo tautiečiams būdingą veržlumą, darbštumą ir atsakingumą nukreipti į Lietuvos, o ne Didžiosios Britanijos ar Vokietijos ūkį.

5 skaitytojų komentarai
anonimas 2011 gegužės 18d., 07:4482.135.221.179
Jeigu butum ivedes eura butu viskas paprasciau,bet buvai per zioplas, o gal nenorejai…

Svarstytinas. O kaip tu manai? Thumb up 5 Thumb down 5

Atsakyti

Anonimui 2011 gegužės 18d., 08:53193.219.60.1
Ne per žioplas, bet nuoseklus socdeminės propogandinės mašinos mechanikas. Kaip a. a. Brazauskas tardavo taip ir darydavo. Vienas vadas, viena partija, vienas tikslas.
O dabar pranašas iš Briuselio apmastymus skelbia Ž.Naumiesčio varpo dūžiais.
Žodžiai, žodžiai, žodžiai – kur veikla? Fiasko su euro įvedimu vienas iš epizodų, kurio tauta tikrai nepamirš.
Būtų galima retoriškai paklausti po kiek opiumas liaudžiai, bet ar verta?

Svarstytinas. O kaip tu manai? Thumb up 7 Thumb down 4

Atsakyti

iseivis 2011 gegužės 19d., 22:4488.152.104.129

Jei toliau valstybė ir visi, be išimčių tame aparate dalyvaujantys, nepasistengs pagerinti sąlygas verslui, bankrutuos Lietuva ir gana greitai. Tokia nesąmonė: apkrauti verslą nuo pirmos gyvavimo minutės visokiais mokesčiais nors nėra dar jokio pelno, ta sugeba tik šiuolaikinė valdžia Lietuvoje. Duosit verslui nors truputi užsidirbti ir atsigauti – atsiras ir darbų, pakils pragyvenimo lygis, niekas nebėgs svetur užsidirbti sau duonelės. Tada galėsim ir apie tokius dalykus pasikalbėti kaip renovacija. Pagrinde pritariu Balčyčiui: ne mums Lietuvoje džiaugtis tokiomis nuostabiomis prognozėmis, kaip B. Gruževskis citavo – jos mums dar labai labai toli.

Įvertink komentarą: Thumb up 2 Thumb down 1

Atsakyti

Iseiviui nuo Audriaus 2011 gegužės 19d., 23:41193.219.60.1

Bėda ta, kad verslo apmokestinimo sistema buvo išrasta būtent prie sosdemų, t. y. ir prie Balčyčio. Ir ne tik išrasta, bet ir užlenkta iki beprotyės (kadangi tuomet pradėjau savo verslą, puikiai tai prisimenu), o po to, spaudžiant verslui, truputi atleista. Bet padidintos valstybės išlaidos – kurios nebeatitiko surenkamų pajamų. Iš čia ir finansų fiasko (supaprastintai), reikia išmokėti daugiau nei gali surinkti – tiesus kelias į valstybės bankrotą (buvome prie pat jo). Dabartiniai nabagai vyriausybėje bando subalansuoti pajamas su išlaidom. Dėl to nepatenkinti ir pensininkai, ir biudžetininkai – nes jiems mažinama (sumažintos pensijos, sumažinti atlyginimair t,t). Nepatenkinti ir verslininkai, nes iš jų prašoma mokėti (ir mokėti daugiau, kas nėra gerai) – pensininkų pas mus daug, biudžetininkų taip pat. Nepatenkita ir visa visuomenė, nes visdar pasitaiko apmaudžių akibrokštų, aukštas nedarbas,lėtai mažėja valstybės skolos augimas ir t.t.
Išvada – dabartinė valdžia aptvarkys finansus, sumažins biurokratų skaičių, padarys struktūrines ir valdymo reformas ir bus nupūsta per sekančius rinkimus.
Už ją nebalsuos atleisti biurokratai ir jų šeimų nariai, už juos nebalsuos pensininkai, už juos nenorės balsuoti ir verslininkai. Už juos nebalsuos ir išeiviai, nes jie rado geresnį gyvenimą.
Čia ir yra nepralošiams kairiūjų politinis žaidimas (straipsnis viena iš jo dalių). Kuris rodos taip nesunkiai matomas, bet taip sunkiai suvokiamas.
Po to galima bus vėl ramiai valdyti kokius 7 -8 metus ir tratitinti pinigus iki naujos kritinės situacijos. O dabar popsas ir beveik juodas, bet veiksmingas. Teisybę sakė dar Gebelsas – daug kartų sakomas melas (nepilna tiesa) tampa tiesa.
O komentatorių minimas epizodas su euru tai tik epizodas, kurių tikrai buvo daug daugiau. Tik nežinau ar verta kapstytis pvz. Alitos privatizavime, ar Draugystės viešbučio istorijoje. Tai jau nieko nebeduos.
Pagarbiai už kitokią nuomonę, su kuria negaliu sutikti
A.E.

Įvertink komentarą: Thumb up 4 Thumb down 1

Atsakyti

to Audriui 2011 gegužės 20d., 09:5088.152.104.129

Pritariu ir esu tos pačios nuomonės,
-kad verslo apmokestinimo sistema yra beprotiška.
- kad reikia sumažinti biurokratų skaičių ir net žymiai.
Esu kitos nuomonės dėl politinio gyvenimo Lietuvoje.
Nesvarbu, ar socialistai, ar koncervatoriai, ar liberalai – bet pripažinkit- visų jų lyderiai, be išimčių, turi tik vieną asmeninį tikslą – patekti į tą šiltą malonią kėdę ir išsėdėti joje kuo ilgiau. Net pasiruošę per rinkimus išduoti savo partijos draugus ir perbėgti į kitą pusę. Ir niekas nedrįsta juos už tai pasmerkti . Leidžia jiems visiškai be jokių problemų užimti svarbius postus.
Kur tas girdėta vakaruose?!
Ten už vieną ne taip paskytą žodelį per kokią neaiškią žurnalisto užklausą patys atsistatydina aukščiausio rango politikai. O kas darosi pas mūsų ?
Ne, mums dar neverta kalbeti apie politines partijas ir kuri partija yra kalta, kad mums Lietuvoje vis dar sunku…

Įvertink komentarą: Thumb up 4 Thumb down 1