Sekite m?s? naujienas feisbuke
Drabužiai iš gamtos
                             Saulės ir žemės energetika, UAB "Bera Lt", Lietuvininkų 30, Šilutė, tel. 8 645 42747                             

Estakadai užliejamame kelyje į Rusnę – projektuotojų siūlymai

Publikuota: 2015 kovo 23 Kategorija: Aktualijos, Iš'spaudos

silutesetazinios.lt archyvo nuotr.silutesetazinios.lt archyvo nuotr.

Kas pavasarį Nemuno deltos regioniniame parke esanti Rusnės sala tampa sunkiai pasiekiama – nors potvynio vandenys užlieja tik apie 400 metrų į ją vedančio kelio Šilutė–Rusnė ruožą, salos gyventojams tai sukelia nemažai nepatogumų. Atsižvelgdama į šiuos sunkumus, Susisiekimo ministerija ieško išeičių problemai spręsti.

Galimybių studijoje – 5 variantai

Atsižvelgiant į Pamario krašto gyventojų poreikius, svarstoma galimybė žemiausioje vietoje, užliejamajame kelio Šilutė–Rusnė ruože, statyti estakadą. Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos užsakymu UAB „Kelprojektas“ atliko estakados galimybių studiją, kurioje pateikė penkis projektinius sprendinius.

Pasiūlytuose variantuose numatomos skirtingų konstrukcijų estakados, nagrinėjamas kelio sankasos aukštinimo poreikis, analizuojama, kaip estakada paveiktų vandens lygį aplinkinėje teritorijoje.

„Pavyzdžiui, gerokai paaukštinus kelią ir įrengus 700 m ilgio estakadą, kelias nebebūtų užliejamas, tačiau tai stipriai paveiktų pavasario potvynio eigą. Keistųsi vandens srautai ir jų greitis, gerokai pakiltų vandens lygis Žalgirių kaime, jis būtų apsemtas. Pastačius trumpą estakadą išliktų pavojus, kad ji bent kartą per 10 metų bus apsemta. Tai labai sudėtingas projektas, todėl šiuo metu vyksta išsamus jo vertinimas“, – sako susisiekimo viceministras Algis Žvaliauskas.

Vertinamas poveikis aplinkai

Norint pasirinkti tinkamiausią iš galimybių studijoje svarstomų variantų, būtina atlikti poveikio aplinkai vertinimą. Tik jį atlikus bus pasirinktas priimtiniausias variantas.

Aplinkos apsaugos agentūra atkreipia dėmesį, kad numatoma estakados statybos vieta patenka į Nemuno deltos regioninį parką, kuriam suteiktas Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ statusas. Jo paskirtis – saugoti visoje Europoje nykstančių augalų ir gyvūnų rūšis, natūralias jų gamtines buveines, paukščių apsaugai svarbias teritorijas.

Nemuno deltoje susilieja migruojančių paukščių srautai, gausu retų perinčių sparnuočių. Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos pateikė išvadą, kad planuojamos statybos gali būti reikšmingos šiai teritorijai, todėl įvertinti poveikį aplinkai yra būtina.

Hidrodinaminis modeliavimas

Rengiant galimybių studiją, Latvijos kompanija Procesų analizės ir tyrimų centras atliko užliejamo Nemuno slėnio, į kurį patenka kelias Šilutė–Rusnė, hidrodinaminį modeliavimą. Toks modeliavimas padeda įvertinti skirtingų numatomų projektų galimą poveikį ir pasekmes, todėl yra svarbus ieškant geriausio sprendimo.

Buvo sukurtas dvimatis Nemuno deltos regiono hidrodinaminis modelis, atlikta potvynių ties Rusne tikimybės statistinė analizė, išnagrinėtas potvynių poveikis Žalgirių kaimui. Detaliai išanalizuota situacija visais penkiais numatomais skirtingų estakadų atvejais. Nustatyta, kad užtikrinti važiavimą keliu Šilutė–Rusnė, nepakeičiant arba nežymiai keičiant Nemuno hidrodinaminį režimą ties Rusnės sala, pavyktų tik esant vidutinio lygio potvyniui, kurio pasikartojimo tikimybė – 50 proc. Tačiau tai neapsaugotų nuo didesnių potvynių – šiuo atveju kelias būtų apsemtas.

Pasirinkus variantą pakelti kelio paviršių tiek, kad jis beveik visada išliktų virš potvynio lygio, poveikis potvynio hidrodinamikai gali sukelti pavojingų pasekmių: sumažėjus vandens pratekėjimui salpa (upės slėnio dalimi, apsemiama per potvynius ir poplūdžius) padidėtų potvynio vandens srautai pagrindinių upių vagomis, žymiai padidėtų vandens greitis po Atmatos ir Prezidento K. Griniaus tiltais bei po siūloma įrengti estakada.

Esama situacija

Pavasarį Atmatos upės slėnio dešiniąja puse prateka žymi Nemuno žemupio pavasario potvynio dalis, todėl pakilęs vanduo apsemia teritoriją, kuria eina vienintelis į Rusnės salą vedantis Šilutės–Rusnės kelias. Kasmet užliejamas žemiausias šio kelio ruožas nuo 6,35 km iki 6,79 km lengvajam transportui būna neišvažiuojamas vidutiniškai 27 paras per metus. Vandens gylis siekia 1,0 m ir daugiau. Kasmetinio užliejimo tikimybė – 99 proc., vandens lygio altitudė – 1,93 m.

Lengviesiems automobiliams eismas keliu leidžiamas, kai potvynio vandens gylis neviršija 20 cm. Kai vandens gylis didesnis, lengvieji automobiliai kraunami į traktoriaus priekabas ir perkeliami per užlietą ruožą. Esant didesniam nei 1,17 m vandens gyliui autotransporto eismas keliu draudžiamas.

Buvo bandyta paaukštinti užliejamo kelio sankasą iki 2,0 m altitudės, tai turėjo sumažinti užliejimo tikimybę iki 40–50 proc. bei sutrumpinti užliejimo trukmę. Tačiau 1980 m. pavasario potvynio metu susidarius ledų sangrūdai ties Rusne, kelio sankasa 400 m ruože buvo pralaužta. Tapo akivaizdu, kad būtina išnagrinėti potvynio vandens praleidimo ties minėtu keliu galimybes ir numatyti būdus tai nuolat užtikrinti. Vienas
iš būdų – įrengti estakadą žemiausioje kelio atkarpoje.

Ieškoma optimalaus sprendimo

Įvertinus nagrinėjamos teritorijos plotą ir specifiką, estakados statybos poveikio aplinkai vertinimą ir kitus parengiamuosius darbus, tikėtina, kad pasirengimas galimoms statyboms gali užtrukti iki poros metų.

Atsižvelgdama į tai, Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos yra numačiusi artimiausiu metu įsigyti modernesnę automobilių perkėlimo įrangą ir taip palengvinti susisiekimą potvynio dienomis.

Atlikus poveikio aplinkai vertinimą ir atsižvelgiant į galimybių studijos išvadas, priimtiniausias estakados projektas bus pristatytas Vyriausybei. Tada turėtų būti svarstomos ir tokios estakados finansavimo galimybės.

„Numanome, kad ekonominiu požiūriu planuojama estakada niekada neatsipirks, tačiau jos varianto parinkimas turi būti pagrįstas ne tik ekonominiu, bet ir socialiniu aspektu“, – teigia viceministras A. Žvaliauskas.

“Vakarų ekspreso” ir Susisiekimo ministerijos inf.

2 skaitytojų komentarai
pasaka 2015 kovo 23d., 12:1978.61.172.74
kiap visada,tik postringavimai

Patinkantis. Įvertink komentarą: Thumb up 13 Thumb down 0

Atsakyti

sprendimo NER 2015 liepos 4d., 22:1482.135.140.63

ieškomas optimalus sprendimas… įdomu kiek laiko prireiks jį surasti? O suradus sprendimui reikės dar ir pinigų paieškoti ir vėl užsites….

Įvertink komentarą: Thumb up 0 Thumb down 0

Atsakyti

Rašyti komentarą